1402/6/13 0:0این کمیته جهت ارائه رهیافت های لازم در زمینه نحوه استفاده مطلوب از یافته های علوم تجربی و امکانات تشخیصی درمانی و مراعات ارزش های متعالی اسلامی در امور پزشکی تشکیل می گردد و زمینه ساز اعتقاد متقابل بین جامعه پزشکی و مردم و مراجعین به بیمارستان می باشد.
شرح وظایف کمیته : ١- اطلاع رسانی و رعایت منشور حقوق بیمار ٢- نصب منشور حقوق بیمار در بیمارستان و در مکانهایی که در معرض دید مراجعه کنندگان و گیرندگان خدمت می باشد، ٣- بررسی میزان آگاهی کارکنان از منشور حقوق بیمار و اجرای مفاد آن ٤- برگزاری آموزشهای مفهومی و کاربردی در زمینه رعایت حقوق گیرنده خدمت و منشور حقوق بیمار برای گروههای مختلف بالینی و سایر کارکنان ٥- آموزش و نظارت بر رعایت مفاد آیین نامه انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی ٦- نظارت بر رعایت صحیح منشور حقوق بیمار در بیمارستان و در صورت لزوم با مشارکت تیم مدیریت اجرایی اقدام اصلاحی/برنامه بهبود کیفیت تدوین و اجرا می شود. ٧- برنامه ریزی جهت افزایش رضایت بیماران با توجه به پاسخگویی موثر و کافی به ابهامات و سوالات بیماران ٨- حمایت از برنامه های ارتقای سلامت جامعه از طریق آموزش عمومی و اطلاع رسانی ٩- تدوین خط مشی و روش " راهنمایی و هدایت گیرندگان خدمت در سطح بیمارستان" ١٠- نظارت بر اطلاع رسانی ضوابط و بیمه های طرف قرارداد در زمان پذیرش به منظور راهنمایی گیرندگان خدمت در خصوص خدمات قابل ارائه، نحوه پذیرش، بستری، ترخیص، هزینه های قابل پیش بینی،) ١١- ارزیابی کفایت و اثر بخشی اطلاعات ارائه شده به گیرندگان خدمت و طراحی اقدامات اصلاحی/پیشگیرانه/برنامه بهبود کیفیت در فواصل زمانی مشخص ١٢- پیشگیری از مداخله افراد غیر مجاز در امور پزشکی از طریق احراز هویت ارائه دهندگان خدمت ١٣- نظارت بر الصاق کارت شناسایی خوانا، عکس دار و قابل رویت کارکنان بیمارستان ١٤- اطلاع رسانی و آگاهی درمانی در خصوص اهمیت و چگونگی معرفی خود در اولین برخورد و نظارت بر حسن اجرای کار ١٥- بررسی انطباق عملکرد و پوشش بیماران وکارکنان با استانداردهای ملی پوشش بیماران و کارکنان ١٦- تعیین نحوه دسترسی بیمار/ولی قانونی به پزشک و اعضای اصلی تیم درمانی ،تامین تسهیلات لازم و اطلاع رسانی به کارکنان و بیماران در این خصوص ١٧- شناسایی و تدوین فهرست اقدامات تشخیصی درمانی نیازمند اخذ رضایت آگاهانه با همکاری روسای بخش های بالینی، ١٨- ابلاغ دستورالعمل و اطلاع رسانی به پزشکان و انجام دهندگان اقدامات تهاجمی از نخوه اخذ رضایت آگاهانه ١٩- نظارت بر نحوه تکمیل و اخذ رضایت آگاهانه در اقدامات تشخیصی درمانی تهاجمی و نیمه تهاجمی از بیماران ٢٠- تدوین روش اجرایی " حفظ محرمانگی و تعیین سطح دسترسی افراد مجاز به اطلاعات بیماران" ٢١- تعیین شرایط استفاده از تلفن همراه توسط کارکنان بالینی و غیر بالینی در شیفتهای موظف کاری و کنترل استفاده از تلفن همراه توسط کارکنان در قسمت های مختلف بیمارستان ٢٢- خط مشی و روش " رعایت و حفظ حریم خصوصی گیرنده خدمت" ٢٣- نظارت بر رعایت پوشش بیمار مطابق موازین شرعی و اخلاق پزشکی در طول مدت دریافت خدمات تشخیصی درمانی و مراقبتی ٢٤- نظارت بر ارایه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی به بیماران توسط کارکنان همگن ٢٥- شناسایی نیازهای عبادی گیرندگان خدمت توسط پرستاران هر بخش و تامین تسهیلات لازم برای ایشان ٢٦- تدوین دستورالعمل " نحوه حفاظت از اموال گیرنده خدمت ٢٧- "تدوین خط مشی و روش " حمایت از گروه های آسیب پذیر و جمعیت های در معرض خط ٢٨- تدوین روش اجرایی " نحوه ارائه خدمات به بیماران مجهول الهویه " ٢٩- ارائه تسهیلات و تامین امکانات لازم برای بیمارانی که مراحل پایانی زندگی را می گذرانند ٣٠- ارزیابی نحوه اجرای استانداردهای حقوق گیرنده خدمت توسط کمیته اخلاق پزشکی و در صورت لزوم با مشارکت تیم مدیریت اجرایی اقدام اصلاحی / برنامه بهبود کیفیت تدوین و اجرا می شود.
-مشتری مداری و بیمار محوری
تاریخ بروز رسانی: 20 شهريور 1402